Berichten

De zorgdriehoek

Je hebt  er vast wel eens over gehoord: de zorgdriehoek. Een driehoek waarbij drie partners zijn betrokken: de cliënt, naasten zoals familie of mantelzorger en de hulpverlener; wij dus. En je raadt het vast al dat het gekoppelde doel goede zorg is! Naar aanleiding van de vele veranderingen in de zorg is deze drieluik steeds belangrijker geworden. De cliënt wordt mondiger en de familie weet meer door het gebruik van het internet. Doordat ze familie meer betrokken is en meer weet is het van belang om hun te betrekken bij het zorgproces. Maar wat is de juiste aanpak en hoe kan iedereen bijdragen aan goede zorg? Want jij en ik verschillen en denken anders over goede zorg.

Wij, de hulpverleners, zijn geen vast hoekje in die driehoek. Wij zijn de voorbijganger in iemands leven die hen ondersteunt op momenten dat het nodig is. We bieden zorg en geven adviezen, maar we komen en gaan. Het begint al met de juffen en meesters op school die de kinderen voor de klas iets proberen bij te brengen. En daarnaast de ouders ondersteunen in keuzes die gemaakt moeten worden. Maar ook de verloskundige, dokters en wij als hulpverlener is de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en de jeugdzorg.

Spagaat

 

Wat ons werk soms lastig maakt, is dat je met twee partijen te maken hebt. De cliënt en diens naasten. Soms voelt het als een spagaat als de juiste keuzes gemaakt moeten worden. Dit zijn vaak dilemma’s waar het hele team, alle familieleden en de cliënt het moeilijk mee hebben. Gelukkig gaat het vaak genoeg ook heel goed en makkelijk. Want sta je op dezelfde lijn als je cliënt en diens naasten, dan kom je tot goede zorg. Vertrouwen en heldere communicatie zijn hierbij erg belangrijk. Daarom is het goed om de familie te betrekken bij moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden. Maar ook om de cliënt de ruimte te geven om hier zelf een mening over te vormen.

 

Kijken en luisteren is de sleutel tot kwaliteit

 

Wat ik merk is dat wij soms een overstijgende rol aannemen en niet meer goed naar de cliënt kijken en luisteren. Of dat we de naasten – in de ouderenzorg vaak de kinderen – er niet genoeg bij betrekken. Dit gebeurt als er snel naar alleen het klinische beeld wordt gekeken. Om die reden vind ik het belangrijk om ook te vragen hoe het met de familie gaat. Deze staat dan ook ik mijn ‘top 10 tips’ om met meer plezier te werken. ‘Zorg dat de mantelzorger en familie zich welkom voelt en vragen mogen stellen. Geef ze ook antwoord op de vragen die ze niet stellen. Toon interesse in hun leven. Want soms hebben zij dat ook nodig.’ Wij zijn dan misschien een voorbijganger in hun leven, we vormen wel een onmisbare schakel in de verbetering en het behoud van de kwaliteit van leven van de cliënt.

 

 

 

 

 

 

7 thoughts on “De zorgdriehoek

  1. Mooi stuk Elke ! En wat geweldig dat de ouderen bij jullie iig 1 “voorbijganger “ in hun leven hebben die de driehoek snapt en probeerdzo goed mogelijke zorg te bieden. In gesprek blijven met … en samenwerken💪

  2. PLUS dat het héél belangrijk is om je eigen grenzen te kennen en je daar óók aan te houden. Voor cliënt en fam, maar ook naar je collega’s. Het komt allemaal neer op in balans staan of de dingen in balans trekken. ‘T/Practische duidelijkheid’ ik hou ervan :))

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *